PROJEKT

2011-03-01 @ 16:10:35
Detta ord är ett ord jag använt flitigt på sista tiden
Det vet allra helst ni som är mina vänner på FB ;0)

FÖRR, på den tiden jag var gift första gången, och lyckades med konststycket att producera 6 barn på 8 år,
då bestod projekten mestadels av att ta hand om sjuka barn, läkarbesök, skola, barntimmar,
hem och hushåll
För man skulle ju liksom städa och tvätta, dessutom laga mat till flocken
Jag skulle få logistiken att fungera, och det FUNGERADE

Men jag hann liksom aldrig med några EGNA projekt!
Nåt jag verkligen ville göra, för min egen skull
Bara en sån sak som att åka till stan med bästa väninnan
Jisses, hur många gånger hände det på 20 år?
3, tills jag blev gravid med Joel, då blev det några turer på ultraljud, tex ;0)

Nu var det ju så, att jag valde att vara hemma med mina barn på heltid,
och det fanns sällan utrymme att ta sig för att göra något för bara MIG!
Så är det ju när man är småbarnsmamma
Och det finns inget bättre!

Det var också så, att om det behövdes göras något i huset så var det exet som skulle ta hand om det,
och jag om barnen

Nu är det lite tvärtom
Nu är det jag som styr upp projekten, och Mattias hjälper till när det är något jag inte reder ut,
eller när jag ber om hjälp för att den där energin som fick mig så speedad på förmiddagen,
plötsligt bara är borta!
Gone with the wind!

När vi flyttade upp, så sa vi; Vi fixar Joels rum, men det andra låter vi vara,
vi ska ju ändå bara bo kvar tills huset blir sålt
Men så började jag fundera
Tyckte det var "skabbigt och ofräscht", färg kladdat både här och där,
väv som lossnade, tapeter som var nerrivna på vissa ställen,
fläckar på de mest underliga ställen du kan tänka dig

Så jag började lägga upp projekt i huvudet
Där fick dom ligga och mogna
Sen var det egentligen så, att lillan skulle flytta upp nu i sommar,
då hon ändå skulle byta skola eftersom det är dags för högstadiet
Så jag hade som projekt 1 att renovera stora rummet uppe till henne
Nu blev det inte så, hon valde att stanna i Skåne
Så då började jag tänka om...
Köket... det är ju sååååå trångt, pissgult dessutom, spygröna luckor,
otroligt fula handtag på lådor och luckor...
Två tomma rum där uppe...
Vårt sovrum låg i anslutning till köket...
Så var PROJEKT ETT spikat!

Den historien vet ni ju, sovrummet uppe är färdigt, vi har flyttat in och trivs!
PROJEKT TVÅ är just nu i fasen färdigställande!
Alltså att göra fd sovrum till matrum, med gott om plats!
Idag har jag målat dörrar och karmar andra gången, ikväll ska vi börja smäcka upp
renoveringstapeten
Detta ska vi göra tillsammans, har vi bestämt
Så det projektet är ju under behandling

PROJEKT TRE
har vi tillsammans kommit fram till
Joel ska flytta upp på det sk syrummet
Det är ett ganska litet rum, men då det dröjer innan han kommer leka på sitt rum,
så känns det mer rätt att ha hans nuvarande rum som gästrum/syrum
Då kan vi ha våningssäng, och ett stort skrivbord till mig där jag kan SKAPA
Fungerar dåligt att ha våningssäng på syrummet, då det är snedtak
Så efter matrummet ska alla saker ut från syrummet,
sen ska det skrubbas med målartvätt innan jag målar det
Gode Gud, det barnet som bott där kan inte ha haft nån respekt för något!
Med det projektet kommer ett LITET problem
Det är så att det står en 120 cm bred säng på syrummet,
och för att få upp den fick Mattias använda sig av domkraft!
Så vi vet inte om vi får ner den utan att behöva såga itu den
Men ner måste den ju!
Och så måste alla grova spik som sitter i taket bort, spacklas, slipas...
Garderoben målas, taket målas, väggarna målas
TACK för att rummet inte är så stort!

PROJEKT FYRA

Som från början var projekt tre, och redan lite påbörjat
Hallen uppe och trappan!
Tapeten i hallen uppe var spaltbar, så den är nedriven
Har också dragit loss lite av väven på väggarna i trappan,
den var inte speciellt välklistrad
Taket i trappan är också full av svarta fläckar
Antagligen har man satt händerna där när man varit på väg upp eller ner
Väggarna är också väldigt smutsiga, så det blir väv bort, slipa och måla

När det är klart ska den hemska mattan i trappan bort
Sen ska jag slipa och måla den GRÅ!

PROJEKT FEM
Köket!
Helt okej golv, KAN leva med kaklet och bänkskivorna,
men inte med luckorna och väggarna!
Dessutom behöver diskbänken höjas!
Så det är ett projekt som kommer ta tid
Mattias' ex hade inte ens tagit av luckorna från sin plats när hon målade dom,
så SUCK, det ser i mina ögon inget vidare ut
(fy vad jag är gnällig idag!)
Så luckorna ska plockas ner, sen är frågan om Mattias själv kan blästra dom,
eller om vi måste lämna iväg dom
Annars finns ju alternativet att Mattias får slipa dom i sommar, utomhus :D
Sen ska stommarna slipas till och målas vita, väggarna ska bli vita
och köksluckorna mörkgrå!
Sen ska det nya snygga handtag på

PROJEKT SEX (6)
Ser i nuläget ut att bli tv-rummet
Väggarna är hemska, färgen ganska okej, men tydligen var Mattias' ex barn ganska vilda,
så det är fullt med märken mest överallt
Dessutom har det målats utan att något underarbete blivit gjort
Såå jaa....
L8, Calle hade bara skakat på huvudet!

Sen finns det ett projekt som vi inte riktigt vet var i rangordningen det kommer,
för det är helt beroende av vädret, nämligen;
PROJEKT MÅLA UTSIDAN AV HUSET

Nu börjar jag slakna lite känner jag!
Uj vad vi har framför oss!
För det finns ju även

PROJEKT SJU
Hallen!
Helt okej färg, golvet okej, men det har kladdats med färg,
så det blir ev en uppfräschning av den också
Vilket då innebär att även sex stycken garderobsdörrar ska slipas, dörren till källaren målas,
dörren till toan målas!
Karmarna måste slipas och målas, det är målat, men med fel färg eller med smuts under,
för färgen lossnar flagvis liksom

Färdigt sen då?
Nopp!

PROJEKT ÅTTA
Trappen ner i källaren ska målas, både väggarna och själva trappen
Tror trappen får bli mörkgrå
Väggarna borde väl vara vita, men det är samtidigt ingen PRAKTISK färg

Och nu när jag benat upp det som ska göras, så känns det MYCKET!
Vette fasiken om jag vill flytta ifrån ett så fint hus :0/
För det kommer vara fint i våra ögon när jag är färdig
Eller, när VI är färdiga!

Men eftersom vi är realister bägge två, så vet vi att det tar tid innan huset blir sålt


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Lilypie Second Birthday tickers Daisypath Anniversary tickers
RSS 2.0